
Heb jij ook al in zoveel Webinars en online meetings gezeten de afgelopen tijd? Speel jij met de gedachte om ook iets online te gaan organiseren? Maar moet je nu en Webinar of een online meeting organiseren? Hieronder leg ik je het verschil uit en geef ik je een paar tips over tools
Wat is het verschil?
Een online meeting is een manier van samenwerken. Het geeft je de mogelijkheid in groepen locatieonafhankelijk samen te komen. Iedereen kan zijn camera en microfoon aan hebben en je kan vaak opsplitsen in groepjes om bv dieper op de materie in te gaan. De interactie met deelnemers kan groot zijn.
Een webinar is meer een presentatievorm. Hierbij ben jij de presentator en aan het woord. Je kan ook inhoud delen, zoals een presentatie. Vragen kunnen schriftelijk gesteld worden. De interactie met deelnemers is beperkt.
Wanneer gebruik je een online meeting?
Een online meeting gebruik je met name als je veel interactie met je deelnemers wilt creëren. En als je deelnemers wilt laten samenwerken in kleine groepjes. De interactie kan gecreëerd worden door middel van polls, chat, emoties delen (zoal duimpje/klappen), share screen, annotaties/ bewerkingen op het scherm, whiteboards, break-out sessies in kleine groepen, overname schermcontrole etc.
Voorbeelden van het gebruik van online meetings
- team vergaderingen
- bilateraal overleg
- coaching sessies
- klant support sessies
- verkoop sessies
- online hei-sessies
- individuele trainingen
- groepstrainingen
- interactieve online conferentie met participatie van deelnemers in groepjes

Wanneer gebruik je een webinar?
Een webinar gebruik je als je informatie met een grotere groep mensen op een gecontroleerde manier wilt delen. Een webinar is primair gericht op zenden door de organisator. Er kunnen verschillende panelleden worden aangewezen. De interactie kan verhoogd worden door middel van Polls en Q&A sessies.
Voorbeelden van het gebruik van een webinar:
- informatiesessies met sales pitch
- online colleges
- online conferenties/ summits met geringe participatie
- townhall sessies binnen bedrijven
- kwartaal/ maandelijkse update sessies
Moet ik nu een online meeting of webinar organiseren?
Tja, wat moet je nu kiezen? Kijk eerst naar wat je wilt bereiken met je sessie. Wat is belangrijk voor jou en je deelnemers? Wat wil je uit de sessie halen? Wil je veel interactie ook tussen de deelnemers, dan heb je meer aan een online meeting. Ook break-out sessies zijn vaak alleen bij een online meeting beschikbaar. Wil je ook echt connectie maken met je deelnemers dmv video, dan is een online meeting de juiste keuze.
Wil je alleen informatie delen via een presentatie en eventueel wat inkomende vragen beantwoorden en verwacht je een grote groep deelnemers? Dan kan je waarschijnlijk beter een webinar opzetten. De andere deelnemers zien elkaar niet en zij hebben geen audio of video aan. Je kan je dan compleet focussen op je presentatie en eventuele pitch.
Welke tools kan ik gebruiken?
Er zijn verschillende tools op de markt, in verschillende prijscategorieën. Hieronder vind je en kleine selectie. En welke tool is juist voor jou? Dat hangt af van de features die je wilt gebruiken en ik zou zeker kijken daar de verschillende automatiseringen en integraties met programma’s die jij al gebruikt om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken.
Online meeting
- ZOOM meeting: gratis voor ongelimiteerde 1-1 sessies, met 3-100 personen kan je gratis 40 min online bij elkaar komen. Je hebt toegang tot bijna alle features die ook in de PRO versie zitten, zoals break-out sessies. https://www.zoom.us
- Teams: vooral binnen organisaties waar O365 gebruikt wordt is Teams een goede optie voor online vergaderingen. Je kunt ook gasten van buitenaf uitnodigen voor je sessie. Break-out sessies zijn niet direct vanuit de vergadering mogelijk.
- GoToMeeting: veelzijdige tool maar ondersteunt geen break-out sessies. https://www.goto.com/nl/meeting
- Whereby: snelle en toegankelijke tool om te vergaderen, gratis tot 4 personen. Ondersteunt geen break-out sessies https://www.whereby.com
- Adobe Connect Meeting is superveelzijdige tool uit het hogere segment. https://www.adobe.com/products/adobeconnect.html
Webinars
- ZOOM webinar; om in ZOOM Webinars te organiseren heb je de Webinar add on nodig. https://www.zoom.us
- Teams: Webinars heten bij Microsoft Live Gebeurtenissen en alleen beschikbaar voor bedrijven met een office 365 Enterprise E1-, E3- of E5-licentie of een Office 365 A3- of A5-licentie.
- Webinargeek: Nederlandse Webinar aanbieder met vele integratie mogelijkheden en een nederlandse klantenservice. https://www.webinargeek.com/nl
- GoToWebinar: effectieve Webinar tool https://support.goto.com/webinar
- Demio: heb ik ook goede verhalen over gehoord https://demio.com/
- Abobe Connect Webinar: superveelzijdige tool uit het hogere segment https://www.adobe.com/products/adobeconnect.html
Ben je er al uit? Of kan jij wel wat extra support nodig? Samen kunnen we kijken wat er bij jouw situatie past. Ik kan je ondersteunen in de organisatie van je online evenement en als co-host je ontzorgen tijdens je event.
Kijk eens bij mijn aanbod OnlineMeeting Sidekick of neem meteen contact met mij op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.