HubSpot: toegankelijker door een Nederlandstalige interface

Ik kreeg vorige week een mailtje binnen: HubSpot heeft een Nederlandstalige interface gemaakt! Weliswaar nog in een Bèta uitvoering, maar daarmee is het Amerikaanse CRM systeem een stuk toegankelijker geworden voor de Nederlandstalige ondernemer. Een mooie aanleiding om HubSpot eens onder de loep te nemen. Voor wie is het, wat kan je ermee en hoe verander je de taalinstelling?

Ben je al een HubSpot gebruiker? Zo wijzig je de taalinstellingen:

In je balk bovenin ga je naar je Instellingen (het tandwieltje). Daar vind je een sectie “Language”. Deze kan je omzetten naar “Nederlands (bèta)”

CRM… Customer Relationship Management

Een CRM system is tegenwoordig veel meer dan alleen een plek waar je je contactgegevens in opslaat. Het zijn systemen waar iedere afdeling van je bedrijf samenwerkt en waar de klant centraal staat. Marketing, Sales en Customer Service werken samen in één tool met de klant in het middelpunt.

Inbound Marketing Methode

HubSpot werkt vanuit de Inbound Marketing Methode en het Flywheel visualiseert dit. In het kort komt het erop neer dat de klant niet, zoals in een funnel, het ”eindprodukt” is, maar de klant staat centraal in de onderneming en in dus in het zogenaamde Flywheel. HubSpot biedt een tool voor een naadloze overgang van Marketing naar Sales tot Service.

HubSpot is een van de vele aanbieders van CRM systemen. HubSpot is echter een van de weinige aanbieders die een gratis versie ter beschikking stelt. En dat is voor kleine en/of startende ondernemers fijn. Je kan het gebruiken als ZZP-er maar zeer zeker ook als MKB-er is het een tool om nader te bekijken. De gratis versie biedt al heel veel functionaliteit.

Contactbeheer, Gesprekken, Sales, Marketing en Customer Service vanuit één portaal

Buiten het te verwachten contactbeheer kan je al je gesprekken beheren binnen HubSpot. Dan hebben we het niet alleen over het beheren van je email, maar ook Live chats van je website en je Facebook Messenger chat kan je koppelen en beheren vanuit HubSpot. 

De Marketingsectie geeft je een  alles-in-een-plek om al je Facebook-, Instagram-, LinkedIn- en Google Ad-campagnes te beheren en marketing mails & nieuwsbrieven op te stellen en te versturen. Er zit een basis editor in om je nieuwsbrieven te voorzien van verschillende layouts, afbeeldingen, knoppen en verwijzingen naar je socials.

Je voortgang met betrekking tot potentiele deals en bijbehorende taken kan je terugvinden in de Salessectie. Je kan zelf je verschillende dealfases van je pipeline instellen.

In de Servicesectie houd je  problemen met je klanten bij. Je kan tickets aanmaken en kan deze toewijzen aan teamleden, zodat je je klant de juiste hulp op het juiste moment kan bieden.

Rapportages geven je inzicht

Tot slot bevat HubSpot nog een Rapportageomgeving waar je verschillende rapporten kan generen en een dashboard kan instellen. Dit geeft inzicht in hoe succesvol je mailings zijn tot aan wat je salesprognose is.

Integraties met veel populaire tools

Hubspot bied vele integraties die je het leven als ondernemer makkelijker maken, zoals je email, je socials, mailchimp, slack. De moeite waard om in de HubSpot App Marktplaats te duiken en een integratie met jouw favoriete tools te gaan gebruiken. Ook de HubSpot Asset Marktplaats bied vele gratis en betaalde templates en sjablonen.

Al met al een mooie complete tool. De gratis versie is voor veel mensen een prima start. Sommige functies ga je niet meteen gebruiken, maar start met je contacten te beheren, je gesprekken te registreren en je email-marketing op te zetten. De rest komt vanzelf.

Er zijn functionaliteiten die de gratis versie niet aanbiedt, dat is natuurlijk te verwachten. De ins en outs van wat HubSpot méér biedt kan je vinden op hun site. Benieuwd naar het aanbod? Hier vind je het overzicht

Wil jij een gratis account aanmaken? Hier moet je zijn.

HubSpot bied vele gratis cursussen aan op de HubSpot Academy, zodat je optimaal gebruik kan maken van de functionaliteit die HubSpot biedt.

Ook interessant: Mijn collega ondernemer Edwin waarmee ik samenwerk in PLAN naar SYSTEEM schreef laatst een blog over een ander CRM systeem: Teamleader en de nieuwe abonnementen, deze vind je hier.

Related Blogs